בניית דירה בישראל היא עסק מורכב יחסית. לאחר גיוס העלויות הגבוהות, יש צורך לעמוד בזמנים כדי שהדירה תהיה מאוכלסת בזמן שנקבע בתחילת התהליך. הבעיות הבירוקרטיות גם הן יכולות לעכב את זמן האכלוס, בעיות שאינן תלויות בדיירים העתידיים של הבית הנבנה.
טופס 4 הוא טופס המאשר את האכלוס הסופי של הדירה. הטופס כולל אישורים של גורמים ברשות המקומית כמו מהנדס העיר, ויו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה.

מה המשמעות של קבלת טופס 4?

ללא קבלת טופס 4 לא ניתן למסור את הדירה לדיירים. מומחים טוענים כי עיכוב בקבלת הטופס יכול לדחות את מסירת הדירה לזמן של כחצי שנה בממוצע. לאחר קבלת הטופס ישנו אישור רשמי להתחיל בהתקנת מערכות תשתית בדירה כגון: מים, חשמל ומערכת טלפונית.

מרכיבי טופס 4:

טופס 4 תקין עשוי לכלול את המרכיבים הבאים:
אישור מכבי אש: הנחיות מצד מומחי כיבוי האש הכוללות התאמת מערכות כיבוי עבור המבנה הספציפי אליו מיועד הטופס. לאחר השלמת התקנת מערכות הכיבוי יוכלו מכבי האש לתת אישור למבנה המיועד.

ביקורת הרשות המקומית: ביקורת מצד הרשות המקומית על כך שהמבנה עומד בתקנים של התוכנית המקורית שאושרה לבניה ללא חריגות.

אישור מערכת אינסטלציה: אישור מערכת אינסטלציה על פי התקן הרלוונטי. נזילת ביוב עשויה להפוך למפגע תברואתי קשה. לכן הרשויות מקפידות הקפדה יתרה על תקנה זו.

אישור חברת הגז של מערכת הגז.

טופס 4 עשוי לכלול מרכיבים נוספים המשתנים בהתאם למבנה הספציפי.

כיצד לקבל טופס 4?

בעל המבנה הוא המגיש את הבקשה לאכלוס. מומלץ להיעזר בבעלי מקצוע הנותנים את הליווי הטוב והמתאים ביותר לכך כמו אדריכלים וחברות הנדסה.
מומלץ לאסוף כמה שיותר מסמכים לצורך קבלת הטופס, שכן חיפוש המידע הוא שלב משמעותי ביותר במעבר האישור את אנשי המקצוע השונים.

מי חותם על הטופס?

כאמור, על מנת לקבל טופס 4 יש להגיש בקשה לרשות המקומית. גורמים מקצועיים בודקים את הבקשה, סוקרים את אנשי המקצוע החתומים על המסמך,  עורכים סיור במקום ורק לאחר מכן מחליטים האם לאשר את הבקשה.

מטרת החתימה הינה להשוות בין המבנה הסופי לבין התוכנית המקורית לבנייתו על מנת לוודא שלא התקיימו חריגות בניה.

גורמים כמו אדריכל הפרויקט,  מהנדס בניין, חברת הגז, המים, החשמל הם אלו שחותמים על פרק האישורים המקצועיים שבטופס. כמו כן, במידה והמבנה כולל ממד יש צורך להחתים גם גורם מקצועי המאשר את בדיקת האיטום.

אי קבלת טופס 4:

גם אם נמצאו ליקויים במבנה, שאינם מאפשרים קבלת טופס 4, תמיד אפשר לתקן את המצב!
במידה ואלו ליקויים שנבעו מתהליך הבניה עצמה תוכלו לדרוש מהקבלן לתקן את הליקויים במידה וחתמתם מולו בהסכם העבודה את מהות דרישה זו. במידה ומדובר על תיקונים שלא שייכים לקבלן ניתן להתייעץ עם איש מקצוע מטעם הרשות המקומית.

ליווי מקצועי של המרכז קבלת טופס 4 יכול לסייע באופן מהיר ויעיל.

 

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

סגירת תפריט